Columns

Volg in de linker kolom de column Lees-v-aardig van Trijntje de Wit-Gosker in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek. 
Het is verrassend om de columns van onder naar boven te lezen. Zo volgt u de ontwikkelingen.
In de rechterkolom staan de overige artikelen, verschenen in diverse tijdschriften over pictolezen.

Liever terug naar de homepage?

Columns

Het probleem van Japan - mei 2017

Hoe de vorm van taal het schrift bepaalt

Ik heb altijd lettervermecelli in huis....

Het heen en weer - februari 2017

Over het aanpassen van leermateriaal

Het is een regelmatig weerkerende klacht: er wordt te weinig materiaal ontwikkeld voor het speciaal onderwijs.

Judith heeft nog pech - november 2016

Over de komend omslag in het denken over onderwijs

Judith vlindert door het leven. Ze kan goed meekomen op school, maar dictee, topografie en de tafels zijn niet haar ding. Theo Thijssen schrijft al over deze vorm van dyslexie in ‘De gelukkige klas’.

Dertig jaar Lezen moet je dóén - augustus 2016

Over de geschiedenis van een dertigjarige leesmethode.

 Een persoonlijk verhaal.

Nieuwe lente 2016 - februari 2016

Over innoverende vormen van taal voor nieuwkomers

Hoera, het aantal leerlingen stijgt weer...
Nieuwe Nederlanders brengen kansen mee voor innovatie van ons onderwijs.

Ik ben blij met jou - januari 2016

Over het wegschrijven van gebeurtenissen

Hoe een bezoek aan een kunsttentoonstelling je inzicht kan vergroten...

Kerst is overal - december 2015

De kerstboodschap is dit jaar actueler dan ooit....

Met het Picto Semi Schrift kun je pictopoëzie maken. Poëzie schrijven is spelen met woorden, is proberen met zo min mogelijk woorden op een mooie manier iets te zeggen. Het werkt zo: je kiest een picto dat symbool staat voor wat je zeggen wilt en vervolgens pas je de ondertitel aan. In dit gedicht is dat o.a. gebeurd met  vol (fruitschaal) en warmte (kudde). Je kunt dit gedicht ook vinden in de pictoschrijver, er een PDF van maken en versturen naar je vrienden...

Het Zwitsers zakmes - oktober 2015

Over veelzijdige onderwijstools en hoe daar mee om te gaan.

Op een studiedag over leren lezen binnen het speciaal onderwijs gebruikten we het Zwitsers zakmes als metafoor. En passant kijken we even hoe er in Zwitserland gewerkt wordt.

Vim is weer in! - juli 2015

Over passend onderwijs en het leren lezen met VIM

De VIM bestaat nu al weer 30 jaar en zet zich nog steeds met hart en ziel in kinderen met het syndroom van down. Terena Spijker is momenteel een van de didactische motors... 

Voor wie schrijf jij eigenlijk? - juni 2015

Een overzicht over de eerste columns

Als ik het goed heb bijgehouden is dit al weer column 45 ...

Computerdidactiek - mei 2015

Nu mogelijk: Klankgebaren bij woorden met een open lettergreep!

Nooit eerder heb ik zo duidelijk ervaren hoe de computer kan helpen bij het oplossen van een didactisch probleem als bij het nieuwe leesspel 'Lees het zelf''...

Prokkelen - april 2015

Over een prikkelende ervaring voor stagiaires

De eerste week van de maand juni is het Prokkelweek! Doe je mee?

Ik trok een streep - februari 2015

Over het schrijven van pictopoëzie

Ik trok een streep: tot hier, nooit ga ik verder..... Toon Tellegen

Passend leren lezen? - december 2014

Ryan laat het zien.

Ryan heeft het downsyndroom en leest goed mee in groep 3... 

Het boek van de grond - november 2014

Over een boek dat iedereen kan lezen

Xu Bing schreef een boek in pictotaal zonder ondertitels. Een boek dat iedereen kan lezen, ongeacht de taal die men spreekt...

Pictopieten en hun sint - oktober 2014

De pietenduscussie en de pictoschrijver

Wat doet de pictoschrijver dit jaar met zwartepiet?

Stuiterbal Nick - september 2014

De juf wil dat hij nog een jaar blijft kleuteren omdat hij nog geen letters kent

Uit zijn handen valt spiderman keihard op de grond, want die handen willen opeens mij begroeten...

Chineasy - juli/augustus 2014

Een nieuwe manier om het Chinese schrift te leren lezen

Een tweede kracht van deze methodiek is het koppelen van verhalen aan de bouwstenen...

Excellent - mei 2014

Excellent is een woord waar ik moeite mee heb....

Een bijzonder compliment - april 2014

Over leerkrachten die het onderwijs van binnenuit vernieuwen

Waarom dan toch dat aanwakkeren can competitie tussen scholen. Denkt de overheid dat de kwaliteit van onderwijs hiermee verbeterd zal worden?

Een lange stok met een rondje bovenaan - maart 2014

Het leren herkennen van de grondvormen van ons alfabet

En dus begon ik de lettertekens visueel te analyseren, zodat het verwoorden van de vorm...

Hij had een kerstboom willen zijn - december 2013

Over de vier trucjes bij het leren lezen

Truc 1: Een letter staat altijd rechtop, als een huis. Truc 2: Een letter heeft soms 2 tekens. Truc 3: Elke letter heeft een eigen klank. Truc 4: ....

Ze hebben hem gesnoeid - november 2013

Hoe om te gaan met de typische kenmerken van een letter

'Ik kan niet lezen hoor', had Martijn geroepen, toen hij de kaart met zeemansknopen zag....

De boom huilt - oktober 2013

Over het verschil tussen een opbouwmethode en een globaalmethode

Bladblazers, denkt de boom, zijn de lawaaierige versnellers van een mooi proces. Zoiets als hele woorden moeten lezen als je de letters nog niet kent...

Het is september - september 2013

De positie van de letters op het blad

Sanne leest al, zegt een moeder, ze leest al hele zinnen en ze zit nog maar net in groep 3...

Eigenamen en de eigen naam - juli/augustus 2013

Het leren lezen en schrijven van de eigen naam

De invaljuf - juni 2013

Over foute en goede manieren van instructie geven

Je kent haar vast wel: de super invaljuf. Ze is spontaan, lacht graag en windt zowel de kinderen als de collega's om haar vinger...

Mac MMM - mei 2013

Alles over de letter m

Van alle letters die kinderen moeten leren is de m de letter die het meest tot de verbeelding spreekt...

Lentekriebels - april 2013

Lesgeven in heterogene groepen

Een onderwijsleergroep met leerlingen die allemaal hetzelfde leesniveau en leertempo hebben bestaat niet. Differentiatie doorvoeren tot individuele lessen is...

Gerards jubileum - maart 2013

Bloemen en toespraken warmden zijn hart en fristen zijn geheugen op. Hoe hij 25 jaar gelden toetrad tot de dagbesteding waar hij nu redactiewerk doet...

Een bijzonder schrijfproject - februari 2013

Een meerjarenproject van een schrijfster met het downsyndroom

... als we in de middeleeuwen hadden geleefd, zou ze zeker 'schrijfnon' zijn geworden en bijbels hebben gekopieerd, grapten we in ons gezin...

De spiegel van Neregeb - januari 2013

Over lezen, leren en fantaseren: verhalen als ijkpunt

De spiegel van Neregeb laat zien wat je droomt. Je eigen spiegel laat zien wat je kunt!

Harry Potter - december 2012

Over voorlezen, filosoferen en transformeren

Mam, gaan we Harry Potter lezen? Karlien was 16 toen Harry Potter als idool de wereld veroverde...

Sinterklaas kapoentje - november 2012

Over het begrijpend lezen vanuit pictotaal

Dit jaar gaan ze Sinterklaas extra verrassen met een zelfgemaakt pictogedicht...

Van twee walletjes eten - oktober 2012

Het geven van denktijd binnen de syntheseniveau's

De groep van juf Annemiek heeft in de afgelopen periode goede resultaten geboekt wat de letterkennis betreft. Genoeg letters om nu te gaan leren...

Dat u voorleest juf! - september 2012

Over het stellen van leerdoelen vanuit de groep.

Juf vraagt: Wat willen jullie leren? Er valt een stilte in de groep, want het is een belangrijke vraag. Dat voelen de kleuters meteen aan...

De breinaald aan het werk - juli/augustus 2012

Het aanleren van de letter r.

De breinaaldenkoker van mijn moeder heeft een nieuw leven gekregen. Op elke studiedag waarbij het aanleren van de letters aan de orde komt....

Wie van de drie - juni 2012

Het aanleren van de letter d.

De letter d zou worden aangeleerd en ik mocht meekijken...

Kuilen graven - mei 2012

Over het aanleren van een grondvorm.

Het is voorjaar. De zandbak ligt er goed bij. Niet te nat, niet te droog, geen vorst in de grond. Dus de groep kan naar buiten...

Toe aan pictolezen - april 2012

De visuele ontwikkeling van het kijken naar beeld.

Onlangs vroeg Hilde, een jonge leerkracht, wanneer ze met pictolezen mocht beginnen: Kan dat al in groep 2?

De magie van het schrift - maart 2012

Lezen is geen spelletje.

Het willen leren lezen is een magisch moment. Het moment waarop de kleuter vraagt: Wat staat daar? Wat doen we als volwassenen op dat moment?

Ze zei al papa - februari 2012

Het aanleren van klankgebaren bij het leren spreken

Ze was tweeënhalf toen ze haar eerste woordjes zei...

Kruiswoordpuzzels oplossen of maken? - januari 2012

Over het didactisch verschil tussen coderen en decoderen van tekst

Leren lezen is alleen decoderen en makkelijker dan schrijven, dus...

Eerst het woord en dan het beeld - december 2011

Over de ontwikkeling van het schriftbewustzijn

In overleg met de logopedist besloten we dat het tijd werd om te gaan pictolezen...

Geen pir mir en ook geen Vlaamse kiep - november 2011

Letterzuivere klanksynthese voorkomt schrijffouten

Een pleidooi voor het oefenen van letterzuivere klanksynthese en hoe je dat dan doet. Maar ook over het achterwege laten van vragen als: wat hoor je in 'peer'?

De maag van meester Leo - oktober 2011

Over het testen van de klanksynthese

Leo: Trijntje, hoe denk jij over het afnemen van een synthesetoets in groep 2?

Oh, wat lijken ze op elkaar - september 2011

Over letters die veel op elkaar lijken

Mijn eerste reis naar Afrika bracht me tot diep in de bush aan de rand van de Sahel. Ik was te gast in een dorp waar alle mensen zwart waren...

Geen bangkproblemen meer - juli/augustus 2011

Over het overbodig maken van ezelsbruggetjes bij het schrijven van nk-woorden

Mijn dochter woont in de In-ge-land-hof, maar de taxichauffeur zegt steevast Ingelandhof...
Nieuw inzicht: door de ng niet meer als klank aan te leren, wordt het het ngk-probleem opgelost.

Ook premonstratenzers leerden lezen - juni 2011

Over de allereerste auditieve synthese les

Zelfs de meest geoefende lezer valt terug op spellend lezen zodra hij een woord leest dat hij nog niet eerder heeft gezien. Lees maar even mee...

De geluid-kun-je-voelen proef - mei 2011

Over een natuurkundeles bij het aanleren van de letter V

Ze konden hun oren niet geloven toen ik de leerlingen vertelde dat we vandaag geluid zouden gaan voelen...

Struikelen over losse klinkers - april 2011

De juiste lettervolgorde bij het aanleren van klinkers

Als je eerst de tweeklanken aanbiedt en daarna pas de korte klanken kun je veel problemen voorkomen.

Over links gesproken - maart 2011

Over het stellen van enkelvoudige leerdoelen

Door het consequent gebruiken van de juiste leesrichting kunnen we stoppen met het aanbieden van woorden met gaten. Wat heerlijk voor de leerlingen!

De herontdekking van het schrift - februari 2011

Hoe onze voorouders het schrift ontdekten

Laten we de weg van onze voorouders te volgen en eerst met picto's leren lezen.
Zo worden kleuters spelenderwijs schriftbewust.

Wat hoor je in het woordje Dvorak? - januari 2011

Je moet wel eerst weten wat je horen kunt...

Deze allereerste column laat ons nadenken over ons leesonderwijs en de nutteloosheid van de vraag: wat hoor je in het woordje boom of maan of dik?

Artikelen

De aangewezen taal - november 2013

Het belang van het visualiseren van taal voor kinderen met ESM

Met pictolezen kun je zoveel meer - november 2013

Over de toepassing van pictolezen binnen de logopedie

Kijk, ik kan al pictolezen - november 2013

Over de natturlijke overstap van pictolezen naar het leren lezen van letterschrift in het basisonderwijs.

Passend onderwijs en de pictoschrijver gaan hand in hand bij het begeleiden van leerlingen die moeite hebben met lezen.

Met pictolezen bereik je meer - zomer 2011

Over het Picto Semi Schrift

Het eerste artikel over het Picto Semi Schrift en de toekenning van de Hermen J. Jacobsprijs voor dit onderwijs innovatie project.